Pages

Monday, September 6, 2010

Pengaruh Budaya Shuffle Dalam Kalangan Remaja

Tarian shuffle semakin mendapat ruang dalam kalangan remaja di negara kita pada masa kini. Budaya yang semakin mendapat tempat dalam kalangan remaja, malah telah menular dalam kalangan kanak-kanak seawal usia 4 tahun. Tarian shuffle ini mula menjadi popular di Malaysia pada tahan 2008 lagi. Tarian  shuffle sebenarnya bermula di Melbourne, Australia iaitu lewat 1980an lagi. Shuffle merupakan sebuah tarian gerak pantas yang diiringi muzik Tchno. Sebelum bershuffle, para shuffler akan meminum arak terlebih dahulu untuk mengkhayalkan diri mereka, ini yang berlaku di negara-negara barat. Seperti yang kita sedia maklum, shuffle adalah tarian yang sedang popular kepada remaja-remaja Malaysia sekarang ni. Seperti tarian-tarian dahulu yang popular seperti breakdance,moonwalk dan sebagainya.
Walaupun shuffle tidak sebahaya tarian breakdance yang boleh menyebabkan patah tengkuk, dikhuatiri remaja Islam terpengaruh dan terikut-ikut budaya barat yang jelas telah runtuh kualiti akhlaknya, seperti meminum minuman keras yang menghayalkan sebelum aksi  shuffle dilakukan. Kaki mereka secara automatik bergoyang apabila mendengar muzik shuffle yang ala-ala disco. Apa yang dirisaukan adalah tarian shuffle menjadikan jiwa remaja dan kanak-kanak menyintai kepada muzik dan tarian yang akhirnya menjadi "kaki clubbing" apabila mereka sudah besar nanti. Kepada para ibubapa, janganlah tidak mengambil pusing kehidupan anak-anak kita. Ambil tahu fesyen remaja yang terkini, rakan anak anda dan budaya mereka. Jangan sudah terlambat baru kita sedar.Tentu kita masih ingat kejadian pijak Al-Quran oleh kumpulan blackmetal. Ini adalah satu peristiwa yang amat mengecewakan kita selaku sebuah Negara Islam. Selain itu, aksi "terkinja-kinja" mereka dihadapan penonton dan peminat setia mengundang kepada percampuran bebas antara lelaki dan perempuan yang jelas dan nyata haram disisi agama Islam. Ini secara tidak langsung mengundang perkara yang negatif seperti penzinaan, pencabulan dan sebagainya. Dengan ini, remaja akan mudah rosak dan terpengaruh dengn gejala yang negatif.
Apa yang pasti, golongan yang terlibat dengan budaya shuffle ini akan berusaha mempertahankan pandangan positif mereka mengenai budaya barat ini. Antara hujah yang sering dikemukakan, ianya adalah hanya sejenis tarian yang dapat menyihatkan badan. Namun alas an itu tidak boleh digunakan lagi kerana masih banyak aktiviti yang bermanfaat dan tidak mengundang gejala yang negative boleh dilakukan oleh para remaja antaranya seperti bermain bola, berjoging, beriadah bersama keluarga dan banyak lagi.
Saranan saya, golongan ibu bapa perlu peka kepada keadaan semasa. Jadilah ibu-bapa yang berilmu dan bertaqwa agar mampu memainkan peranan pencorak kepada jati diri dan peribadi anak-anak agar menjadi insan yang soleh-solehah. Hal ini demikian kerana anak-anak yang soleh-solehah inilah adalah aset kita dalam mentadbir Negara kita suatu masa nanti. Kepada para remaja, sememangnya darah muda ini sering bergelora dan sentiasa ingin mencuba sesuatu yang baru. Namun kita perlu sedar dan sentiasa ingat bahawa hidup mempunyai had dan batasnya. Syariat jangan sampai dilangkaui dan dirempuh sesuka hati. Menempuh kehidupan yang sangat mencabar ini, tidak hanya memerlukan rakan sebaya sebagai teman, tetapi kalau mahu bahagia dan selamat hingga ke akhir hayat, bertemanlah dengan orang yang berilmu, beriman dan bertaqwa. 




Masalah- Masalah Sosial di Negara Kita

(Berdua-duaan ditempat sunyi)
Waktu: 2.30 pagi



(Matrempit)
Lokasi: Dataran Merdeka
Waktu: 12.30 pagi




(Mak Nyah/ Pelacuran)
Lokasi: Sekitar Bandar Kuala Lumpur
Waktu: 4.00 pagi



(Melepak)
Lokasi: Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur
Waktu: 3.00 pagi



(Pergaduhan)
Lokasi: Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur
Waktu: 12.40 pagi

Sunday, August 29, 2010

Langkah-Langkah Menangani Masalah Pembuangan Bayi


Seperti yang kita sedia maklum, remaja merupakan pelapis dan penentu jatuh bangunnya sesebuah Negara pada masa depan. Namun gejala sosial yang menghantui remaja pada masa kini amat menggerunkan kita. Antaranya adalah gejala pembuangan bayi yang dari hari ke hari semakin membimbangkan. Saban hari kes pembungan bayi terpampar di dada-dada akhbar dan di kaca-kaca televisyen. Hal ini mestilah dibendung dengan kadar segera sebelum ianya menjadi lebih serius. Kejadian buang bayi ini seharusnya sudah lebih dari cukup untuk membuka mata masyarakat bahawa salah laku seksual semakin merebak. Persoalan utama sekarang bukanlah untuk menunding jari kepada siapa yang paling bersalah dalam hal ini tetapi bagaimana ianya boleh diatasi.
Antara langkah yang harus diambil untuk mengatasi gejala pembungan bayi ialah melalui peranan pihak berkuasa dan media massa, ibu bapa dan badan-badan NGO dan masyarakat. Dalam mengejar arus pemodenan, kemelut pembungan bayi tidak harus dipandang sepi, pihak berkuasa dan media massa haruslah memainkan peranan untuk mengatasi masalah ini. Pihak media massa hendaklah menyekat program-program hiburan yang boleh merosakkan akhlak remaja seperti filem-filem yang mengandungi adegan-adegan lucah yang boleh menyebabkan kadar gejala sosial semakin meningkat seterusnya meningkatkan lagi kadar pembuangan bayi
Langkah pencegahan daripada pihak berkuasa pula adalah dengan menguatkuasakan undang-undang dengan mengenakan hukuman maksimum ke atas pasangan yang berzina seperti mengenakan hukuman sebat. Hukuman yang setimpal harus dilaksanakan supaya dapat memberi pengajaran kepada remaja yang terlibat dan juga kepada remaja- remaja yang lain. Secara tidak langsung mungkin ini dapat mengurangkan kes pembungan bayi dan masalah keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja.
Selain itu, pihak berkuasa juga mestilah mengadakan kempen-kempen kesedaran untuk membangkitkan kesedaran remaja terhadap isu ini dan seterusnya dapat menangani masalah ini. Justeru itu, peranan media massa dan media cetak amatlah penting bagi menjayakan kempen-kempen yang dilaksanakan oleh pihak berkuasa. Peranan media ini penting dalam menghebahkan dan membuat liputan secara besar-besaran tentang kempen yang dilaksanakan..
Dalam menangani masalah ini, ibu bapa amat memainkan peranan yang penting dalam mencorak dan mendidik anak-anak mereka. Anak-anak ibarat kain putih. Ibu bapalah yang mencorakkan mereka. Memandangkan ibu bapa merupakan orang yang paling hampir dengan anak-anak, setiap perlakuan mereka akan mempengaruhi anak-anak mereka. Oleh itu, ibu bapa mestilah memberi didikan agama yang sempurna kepada anak-anak seawal mungkin demi memandu mereka ke arah kebaikan. Selain itu, Ibu bapa juga hendaklah sentiasa mengawasi pergaulan anak-anak mereka. Hal ini demikian untuk mengelakkan mereka dari terjebak dengan pergaulan bebas yang seterusnya boleh membawa kepada penzinaan. Ibu bapa juga haruslah bertindak sebagai kawan kepada anak-anak mereka. Hubungan ibu bapa dengan anak-anak yang erat secara tidak langsung akan memudahkan ibu bapa mengawasi mereka.
Selain itu, ibu bapa juga mestilah menerapkan nilai-nilai yang murni, memberi sepenuh perhatian, kasih sayang dan meluangkan lebih banyak masa bersama-sama. Apabila perhatian dan kasih sayang ini diterapkan, maka anak-anak akan merasa mereka dihargai dan disayangai. Ini secara tidak langsung akan mengelakkan mereka tertekan dan seterusnya mengelak daripada aktiviti pergaulan bebas diantara mereka (remaja). Oleh itu, pergaulan boleh dibataskan dan seterusnya gelaja sosial seperti pembungan anak boleh diatasi.
Selain itu, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat turut memainkan peranan dalam membantu pihak berkuasa untuk menangani gejala buang bayi yang semakin membimbangkan kebelakangan ini. Badan-badan NGO boleh dijadikan tempat rujukan bagi mereka yang mengandung anak luar nikah disamping untuk mendapat bimbingan dan perlindungan, contohnya seperti Asrama Puteri KEWAJA. Hal ini demikian kerana mereka masih perlu dibela dan memberi peluang kepada mereka untuk meneruskan kehidupan. Badan-badan NGO juga hendaklah menyediakan dan menubuhkan pusat jagaan bayi bagi membela nasib mereka yang tidak bersalah, contohnya seperti Pusat Perlindungan PERNIM. Ianya juga dapat memberi peluang kepada ibu bapa mengambil balik hak mereka dan bertanggungjawab ke atas mereka.
Selain itu, persepsi masyarakat mestilah diubah dengan tidak terus menghukum mereka yang hamil anak luar nikah tetapi sebaliknya berusaha membantu mereka agar mereka mendapat perlindungan dan menyesali perbuatan mereka. Masyarakat juga mestilah bersifat sensitif dengan apa yang berlaku disekeliling agar gejala ini dapat dibanteras. Masyarakat perlulah peka dengan suasana disekeliling mereka supaya mayarakat dapat bersama- sama mencegah aktiviti yang tidak bermoral ini terus berlaku.
Dengan ini dapat disimpulkan bahawa semua pihak terlibat dalam menangani masalah pembuangan bayi ini. Justeru itu, semua pihak harus melihat gejala pembuangan bayi secara rasional dan tidak seharusnya memandang sepi tentang masalah ini. Oleh itu, bersama-samalah kita berganding bahu, bekerjasama bagi mengatasi gejala pembungan bayi sebelum ianya menjadi lebih serius.

Statistik Pembuangan Bayi di Malaysia

Dipaparkan bahawa statistik pembuangan bayi antara tahun 2000 sehingga 2006 melaporkan sebanyak 580 orang bayi telah dibuang, majoriti 532(92%) adalah bayi baru lahir, sementara 48(8%) adalah janin ( Sumber PDRM). 
Sementara itu, menurut laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia pula, terdapat peningkatan ketara dalam kes pembuangan bayi yang dilaporkan (Rujuk Jadual 1).
Jadual 1 : Bilangan Kes Pembuangan Bayi
Tahun
2006
2007
2008
2009 (sehingga Mei)
Jumlah Kes
53
76
102
33




Gambar Kes Pembuangan Bayi
                   








Wednesday, August 11, 2010

Teori Berkenaan Kerja Sosial Secara Berkumpulan

Didalam Teori Pappel dan Rothman (1962), mereka menyatakan bahawa terdapat 3 model utama dalam praktis kerja kumpulan iaitu:-


Model Matlamat Sosial
Model ini mengfokuskan cara- cara untuk menyelesaikan masalah yang berlaku dalam komuniti dan menyelesaikannya secara berterusan. Lazimnya, ia diaplikasikan di rumah-rumah penempatan, pusat perkhidmatan komuniti dan lembaga penduduk setempat. Prinsip asas dalam mengaplikasikan model jenis ini adalah bermatlamatkan bagi memberikan penjelasan berkaitan polisi agensi, mengambil kira kekangan-kekangan yang wujud dalam komuniti, penyelesaian berasaskan matlamat bersama agensi, serta tindakan yang akan diambil secara kolektif dan menyeluruh. Model ini juga mempertimbangkan kesan yang akan berlaku sebelum sesuatu tindakan diambil dan ia menekankan proses demokrasi dalam mengambil sesuatu alternatif penyelesaian.


Model Perawatan
Model ini digunakan oleh pekerja sosial dalam bidang yang menekankan kepada pendekatatan pemulihan dan rawatan. Secara amnya, model ini berasaskan kaedah yang bersifat klinikal. Perubahan sosial yang ingin dicapai memfokuskan kepada aspek interaksi antara kumpulan dalam usaha bersama untuk membuat perubahan. Ahli kumpulan yang terlibat akan saling menyokong dan menghargai pandangan serta permasalahan sesama ahli. Model ini paling popular dipraktikkan di hospital sakit mental, institusi pemulihan, perkhidmatan sokongan keluarga dan perkhidmatan kaunseling di sekolah. 

Model Timbal Balik 
Model ini fokus kepada hubungan timbal balik antara individu dengan masyarakat.Setiap kumpulan sasaran mempunyai hubung kait dengan masyarakat keseluruhannya. Contohnya kumpulan bekas banduan yang terbiar selepas sesi pemulihan. Golongan tersebut perlu dipandang serius dan diambil langkah bagi membela nasib dan memahami masalah dan keadaan mereka. Terdapat 2 prinsip asas di dalam model ini  iaitu yang pertama adalah seseorang individu itu boleh dipelajari, difahami dan dirawat berdasarkan hubungannya dengan persekitaran dan yang ke2 ialah seseorang individu boleh dibentuk, dipengaruhi dan diubah melalui hubungan mereka dengan institusi sosial atau hubungan timbal-balik kedua-duanya.


Rujukan:-
Samir Muhazzab Amin & Winny Abdul (2009). Pengantar Kerja Sosial. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.




Monday, August 2, 2010

Bagaimanakah kefungsian sosial individu dapat membantu menyelesaikan masalah




Kefungsian sosial adalah satu aktiviti yang melibatkan hubungan diantara komponen- komponen pengalaman sosial dalam kehidupan manusia. Ianya sangat penting dalam kehidupan manusia bagi memimpin seseorang individu itu kearah yang positif ataupun sebaliknya. Jika kefungsian sosial seseorang itu menjurus kepada perkara- perkara positif, maka positiflah hasilnya dan jika kefungsian sosial seseorang itu menjurus kepada perkara- perkara yang negatif, maka negatiflah hasilnya.Tanpa kefungsian sosial ini, kehidupan masyarakat akan menjadi tidak teratur dan tidak stabil. Ini dapat dirumuskan bahawa kefungsial sosial seseorang itu adalah penting dan saling berkait rapat dengan persekitarannya tersebut. 
Dalam menilai keberkesanan kefungsian sosial seseorang individu itu, komponen- komponen utama yang perlu ada adalah status sosial, rol sosial, kelompok sosial, dan institusi  sosial. 
 [1.bmp]
Contoh kes:
Amirul adalah seorang pelajar sebuah sekolah di kawasan luar bandar. Amirul juga berasal dari keluarga yang kurang berkemampuan. Amirul mempunyai seorang sahabat karib yang bernama Imran. Mereka berdua menjadi perhatian pihak sekolah kerana selalu ponteng sekolah dan bergiat aktif dalam kes kecurian. Disebabkan dengan tabiat negatif mereka berdua yang suka mencuri dan ponteng sekolah, semua pelajar disekolah tersebut telah memulau mereka. Selain itu, pihak sekolah juga selalu mengambil tindakan tatatertib dengan mengenakan tindakan disiplin keatas mereka berdua. Selain itu, ibu bapa Amirul juga selalu dipanggil oleh pihak sekolah disebabkan masalah disiplin yang dibuat olehnya. Secara kesimpulannya, kefungsian sosial memberi kesan yang yang besar dan menyeluruh dalam kehidupan manusia. Jika Amirul terus dengan perkara- perkara negatif tersebut, mungkin suatu hari nanti dia akan gagal dalam kehidupannya. Dan jika Amirul mengubah cara pemikiran dan perlakuannya dengan belajar bersungguh- sungguh dan menjadi pelajar contoh disekolanya, maka ciri kefungsian Amirul akan lebih sempurna dan menarik.

Rujukan :-
Samir Muhazzab Amin & Winny Abdul. (2009).  Pengantar kerja sosial: Kefungsian sosial dalam sistem sosial. Kuala Lumpur:Utusan publications & distributors